Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies - Bekijk cookie instellingen

Ga naar inhoud

Strategisch beleid

Homepage Strategisch beleid

In 2023 hebben we onze gedeelde waarden en visie herijkt en formuleerden we onze gezamenlijke beloften en ambities aan leerlingen, medewerkers, regio en samenleving. Een intensief proces

Een intensief proces met grote betrokkenheid van leerlingen, medewerkers, directies van de scholen, leden raad van toezicht en maatschappelijk partners. Als uitkomst van dit proces is in december 2023 het CVO Koersplan 2024-2028 vastgesteld.

Gelijktijdig aan het strategieproces op het niveau van de vereniging hebben meerdere scholen(groepen) gewerkt aan de herijking van hun visie, strategie en schoolplannen voor de komende vier jaar hetgeen in 2024 leidt tot nieuwe actuele schoolplannen.

Met de gezamenlijke interne dialoog over visie en strategie hebben wij voor de komende vier jaar onze maatschappelijke opdrachten, beloften en ambities scherp en daarmee hebben we focus. Vanuit die focus werken onze scholengroepen en scholen elke dag aan ‘onderwijs voor het leven’. Daarmee zijn wij als onderwijsorganisatie van betekenis voor onze leerlingen, onze medewerkers, onze regio en de samenleving.

Onze waarden en onze vijf pijlers

We willen met onze scholen een plek zijn waar onze leerlingen en medewerkers hun bestemming vinden en betekenis ervaren. We willen leerlingen op een vruchtbaar spoor zetten en we geven ze het gereedschap mee waarmee ze zich kunnen onderscheiden. We stimuleren leerlingen daarbij vooral om te leren hun persoonlijke kwaliteiten te ontdekken en in te zetten voor onze samenleving, op een wijze die betekenisvol is voor henzelf en voor anderen.

Onze gerichtheid op het aanbieden van onderwijs voor het leven is eerder vertaald in de vier kernwaarden liefde, verantwoordelijkheid, rechtvaardigheid en hoop als leidraad voor onze manier van werken.

  • Liefde betekent voor ons: oog en hart hebben voor elkaar, elkaar werkelijk zien en elkaar werkelijk ontmoeten.
  • Verantwoordelijkheid nemen we voor onze medemens en voor onze leefomgeving. We hechten grote waarde aan het leren wanneer verantwoordelijkheid gegeven kan worden en wanneer deze genomen dient te worden.
  • Rechtvaardigheid bevordert kansen en maakt het verschil tussen recht en onrecht.
  • Hoop biedt een richtsnoer voor onze activiteiten en pedagogisch-didactische aanpak; het is een zekerheid voorbij de horizon, het diep gevoelde besef dat iets goed zal aflopen omdat het goed is.

In 2018 hebben wij de kernwaarden uitgewerkt in vijf pijlers die onderwijs voor het leven dragen. In ons CVO Koersplan 2024-2028 hebben we die pijlers geactualiseerd. Ze vormen de basis voor de gesprekken die we met elkaar voeren over de wijze waarop wij dagelijks werken aan onderwijs voor het leven en onze omgang met elkaar. Scholen(groepen) en scholen vertalen kernwaarden en pijlers naar de specifieke context, de ontwikkelingsfase van de school en de behoefte van de leerlingen. Op basis van de kernwaarden en pijlers en de specifieke invulling op het niveau van de scholengroep/de school bevorderen wij een open dialoog binnen CVO over goed onderwijs en de diversiteit van onze scholen.

Op al onze scholen werken we aan het geven van ‘Onderwijs voor het leven’ voor onze leerlingen’ Martijn Nolen, directeur bestuur en beleid
Martijn Nolen, directeur bestuur en beleid

Onze organisatiefilosofie

In het licht van ons gesprek over het CVO Koersplan 2024-2028 hebben we onze organisatiefilosofie licht herijkt. De focus bij die herijking was gericht op het kunnen invlechten van het perspectief van de lerende organisatie als waardevol uitgangspunt en op het bevorderen van de onderlinge professionele dialoog teneinde ook als gemeenschap waarde toe te kunnen voegen aan ons onderwijs.

Ons onderwijs wordt gegeven door professionele teams en docenten en vindt dagelijks plaats binnen én buiten de klas. De organisatiefilosofie van CVO sluit hierbij aan en gaat ervan uit dat we met elkaar samenwerken in een cultuur van plezier, verbinding en professionaliteit. Een cultuur waarin we kunnen leren, actief bijdragen aan het geheel en onszelf en elkaar verder verbeteren met het oog op het bieden van het best mogelijke onderwijs aan al onze leerlingen.

We worden als CVO gevormd door sterke teams, sterke scholen en vestigingen en sterke scholengroepen. We zijn een sterke vereniging. Samen staan we sterk en voegen we waarde toe aan ons onderwijs. Alle leidinggevenden dragen daarom bij aan het geheel. Onze scholen en scholengroepen zijn solidair met elkaar en worden bijgestaan door de Shared Service Organisatie die de scholen in de bedrijfsvoering ondersteunt, door de CVO Academie die de professionalisering en leiderschapskwaliteiten van al onze medewerkers stimuleert en door de CVO Beleidsstaf die de interne verbinding en dialoog over ons onderwijs bevordert.

Onze organisatiefilosofie is uitgewerkt in de verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden tussen bestuur en directies. De raad van bestuur is eindverantwoordelijk voor CVO als vereniging, de algemene directie is verantwoordelijk voor de eigen scholengroep en de vestigingsleiders zijn verantwoordelijk voor de eigen school. Onze scholengroepen zijn binnen hun gezamenlijke verbanden verantwoordelijk voor de formulering van de pedagogische en didactische visie op het onderwijs, de kwaliteit van het onderwijs en de vormgeving van de identiteit van de scholen, het personeelsbeleid en de inzet van de daarvoor benodigde middelen.

We organiseren verantwoordelijkheden dicht bij de dagelijkse onderwijs- en ondersteuningspraktijk waardoor het eigenaarschap van teams en medewerkers zo groot mogelijk kan zijn en daarmee de betrokkenheid van medewerkers
met het vak en met elkaar verder wordt versterkt. Onze leidinggevenden (vestigingsdirecteuren, algemeen directeuren en raad van bestuur) zijn de verbindende schakels, zowel binnen de afzonderlijke scholen en scholengroepen als binnen de vereniging. Zij vervullen een belangrijke rol bij de invulling van onze beloften en ambities en hebben de opdracht om via ons onderwijs verbinding te leggen tussen leerlingen, hun omgeving en de samenleving.

We zijn een lerende organisatie en hechten aan een open professionele dialoog. De inzet van alle betrokkenen en de aandacht voor de expertise en ervaring van elk personeelslid voeden de dialoog die ons in staat stelt van en met elkaar te leren. Onze vijf pijlers en vier beloften geven ruimte en richting om het onderwijs in te richten en rekenschap af te leggen over het vervullen van onze beloften en ambities en de behaalde resultaten.

Binnen onze organisatie zoeken we actief en voortdurend naar het toevoegen van waarde voor alle betrokkenen. We doen dit met oog voor rolzuiverheid en met aandacht voor de praktische kwaliteit van besluitvorming en processen.
Overleg is veilig en mag uitdagen. Dat betekent ook dat het tonen van kwetsbaarheid en het naar voren brengen van dilemma’s worden gewaardeerd.

  • Privacy overzicht
  • Noodzakelijke cookies
  • Cookies van derden
  • Aanvullende cookies
  • Privacy en cookies