De CVO Academie is een van de beloftes uit het Koersplan van CVO. Toen we begonnen hebben we steeds bekeken of onze plannen bij het Koersplan pasten. We hebben prioriteit gelegd bij de ontwikkelbehoefte van de scholen en de docenten.
Het Academieplatform is ruim een jaar online. In maart 2024 is onze poster met het aanbod aan leeractiviteiten verspreid en hebben alle medewerkers ons magazine thuisgekregen. Naast leeractiviteiten – professionaliseren – hebben we innoveren en kennis delen als pijlers in de CVO Academie. Tot dat laatste rekenen we onderzoek doen en ook het lectoraat van Annemarie Neeleman aan de Hogeschool Rotterdam.
In het afgelopen jaar zijn we een afdeling geworden die een eigen positie heeft binnen de organisatie. Mensen vinden dat we nodig zijn, ze zoeken ons op. We zien ook een stijgende lijn in het aantal deelnemers.’
Belofte aan de leerlingen
‘Als de collega’s in de scholen goed in hun vel zitten, lekker voor de klas staan, genieten van hun werk en fijn door de school heenlopen, draagt dat bij aan het leren door leerlingen en hoe ze de schoolperiode ervaren.
We bedenken bij het ontwikkelen van ons aanbod altijd: wat hebben de leerlingen hieraan, wat kan de collega de volgende schooldag anders doen in de school?’
Belofte aan de medewerkers
‘We werken met de themalijnen Ondersteuning & veiligheid, Onderwijsontwikkeling, Digitale vaardigheden, Vitaliteit, Goed werkgeverschap en Leiderschap. We zorgden er vorig jaar bijvoorbeeld voor dat docenten up-to-date kunnen zijn met hun digitale vaardigheden, want veel leerlingen zijn dat sowieso. We gaven meerdere keren de training Pedagogisch tact, aan iedereen die betrokken is bij de school, dus ook aan onderwijsondersteunend personeel, zoals onderwijsassistenten, de conciërges en collega’s van de leerlingenadministratie.
We proberen zoveel mogelijk leeractiviteiten door onze eigen collega’s te laten geven. We ontsluiten onze interne expertise via de academie, want we hebben intern veel kennis en daar moeten we gebruik van maken. We zoeken talenten binnen de organisatie, en niet op basis van hun functie.
Er zijn bijvoorbeeld onderwijsondersteuners die mindfulness of zumba-les geven. We vragen aan iedereen: welke kennis of vaardigheden heb jij waar je collega’s iets aan hebben? Naast leren staat de ontmoeting centraal binnen de Academie, het gaat om leren ván en mét elkaar. We zien dat als collega’s elkaar ontmoeten, er netwerken ontstaan waar ze elkaar bovenschools kunnen vinden op een onderwerp. Niet meer zelf het wiel uitvinden, maar samen optrekken.
De persoonlijke ontwikkeling van collega’s vinden we belangrijk. We laten de leeractiviteiten aansluiten bij de ontwikkel- en levensfase van de medewerkers. Daarom presenteren we een onderwerp altijd op drie verschillende manieren zodat het past bij hoe jij het beste kennis tot je neemt. Dat hebben we vorig jaar waargemaakt. We hebben bijvoorbeeld korte maar krachtige filmpjes over uitdagingen bij leerlingen – denk aan adhd – maar ook een live lezing door een expert en een live onderwijscafé om op een informele wijze kennis met elkaar te delen. De filmpjes kun je kijken wanneer je er even de rust en tijd voor hebt.
Zij-instromers konden in augustus vorig jaar voor het eerst een tweedaagse meemaken: ”Klaar voor de klas”. Dankzij de lessen groepsdynamiek, de informatie over de schoolcomputersystemen en nog veel meer gingen ze goed voorbereid naar de scholengroepen.
We hebben veel leeractiviteiten die de collega’s kunnen helpen bij het vitaal blijven: workshops Effectief werken, sport, het Energiekompas, energiecoaching of een gesprek met een TIZ-coach (Toekomst in Zicht) over je talenten en hoe je die duurzaam kunt inzetten in je werk.
We zorgen ervoor dat we steeds meer intern kunnen doen, dankzij train-the-trainersopleidingen. Wordt een bepaald gedachtengoed veel gevraagd, dan organiseren we dat de bedenker van het gedachtengoed collega’s komt opleiden tot trainers die binnen onze organisatie weer andere collega’s kunnen trainen. Zo werken we aan het opzetten een dynamisch netwerk van experts.’

De belofte aan de regio
‘We werken samen met kennispartners uit de regio, bijvoorbeeld de IT-campus. De medewerkers van deze campus zijn gespecialiseerd in digitale vaardigheden. Zij helpen ons om samen met onze eigen interne expertise leeractiviteiten te ontwikkelen die passen bij het onderwijs. Zo hebben we de AI Black Box samen ontwikkeld. Dit is letterlijk een zwart krat met informatie over Artificial Intelligence (AI) en een stand alone laptop. De Black Box gaat sinds het voorjaar van 2024 naar scholen om collega’s op een veilige manier drie weken lang AI te laten ontdekken – scholen ontvangen ‘m graag. Zo werken we samen aan de deskundigheidsbevordering op dit gebied, een gebied waarover veel te doen is in de maatschappij. Als huisacademie hebben we de wendbaarheid om snel in te kunnen springen op dit soort veranderingen en de scholen op maat te ondersteunen.
We delen kennis met partners en halen kennis bij hen op. Dat doen we met andere besturen en bovenbestuurlijke netwerken en ook met de gemeente Rotterdam. Medewerkers van de gemeente Rotterdam die specialist zijn op het gebied van de thuiszitters hebben bijvoorbeeld een filmpje gemaakt om het thuis zitten uit te leggen. En op een trainingsdag van de medezeggenschapsraad komen vertegenwoordigers van de vakbonden.
De leeractiviteit Heilige Huisjes is ontwikkeld met een Rotterdamse organisatie die gespecialiseerd is in het vertellen over de verschillende religies in de stad. Deelnemers brengen een bezoek aan een kerk, moskee en tempel, worden erin rondgeleid en krijgen zo een mooi en goed beeld van de overeenkomsten en verbindingen. Daar kun je de volgende dag in de klas meteen over vertellen.’
Beloften aan de samenleving
‘We vinden Rotterdam een energieke stad met een uitgesproken karakter die geen dag hetzelfde is. Deze stad en de regio eromheen vragen om energieke, wendbare medewerkers, die met liefde en geloof in de medemens vormgeven aan het onderwijs. Via ons aanbod zorgen we ervoor dat medewerkers die bij ons een leeractiviteit volgen met liefde en hoop invulling geven aan ons onderwijs. We hopen dat zij door deel te nemen aan onze professionaliseringactiviteiten, de liefde voor het vak behouden en dat ze meegroeien in de ontwikkelingen in het onderwijs en de maatschappij. We zien dat het belangrijk is om goed te zijn voor onze collega’s, de leerlingen en voor de stad. Onze bijdrage aan de samenleving is dat alle leerlingen die met een diploma van een CVO-school de maatschappij in stappen zich kunnen verhouden tot de dynamiek in de stad en de regio en een mooie bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij.
Onze bijdrage aan het goede onderwijs van CVO is: kennis ontsluiten binnen de organisatie. Wij bieden het podium om die kennis te delen. En wat innovatie betreft: de hele CVO Academie is één grote innovatie.’