Belofte aan leerlingen
Wim van den Eshof: ‘Het belangrijkste is dat leerlingen zich veilig, gezien en gehoord voelen. Dat is de essentie van de school. Zodra je binnenkomt moet je als leerling of ouder voelen dat er warmte is, dat je welkom bent. Die uitstraling creëer je door dat voor te leven. We hebben op onze gevel gezet: “Meer dan een diploma”, en dat staat ook in onze missie. We doen meer dan lessen geven en leerlingen voorbereiden op het vervolgonderwijs; we willen graag zien dat leerlingen zich hier ontwikkelen in een veilige en prettige sfeer.’
Reinier Mourik: ‘We doen veel aan inclusief onderwijs. Als scholengroep bieden we een variëteit aan onderwijs aan waardoor iedereen zich daadwerkelijk thuis en op z’n plek kan voelen. Denk aan onze Agora-school[1] in Spijkenisse, de pro/vmbo-klas, een samenwerking tussen Accent Hoogvliet en onze vmbo-school in Hoogvliet, masterclasses in Hellevoetsluis, intermezzoklassen in Spijkenisse en de havo-TOP in Hoogvliet.
En de tweefasen-mavo is op komst. Wanneer onze Charles de Foucauldmavo en Scala Rietvelden in 2026 samen hun nieuwe gebouw in Spijkenisse – gemeente Nissewaard – betrekken willen we leerlingen een traject aanbieden waardoor ze in vijf jaar een mavo- én een havodiploma kunnen halen.
Ik ben trots op de innovatieve manier waarop we met elkaar zoeken naar hoe we het beter kunnen doen. Zodat we het enthousiasme bij de leerlingen vergroten, tegen de maatschappelijke trend in.’
Wim: ‘Elke Pentaschool is uniek en mag dat zijn van onze algemene directie. Onze school kent als pijlers: onderwijs aan meer- en hoogbegaafden, tweetalig onderwijs (senior tto) en het cultuurprofiel.
Ook heeft elke school eigen trajecten. Zo mogen mavo- of havoleerlingen die bij ons cum laude slagen direct doorstromen naar de volgende examenklas. Dat gaat de zesjescultuur tegen. Voor onze meer- en hoogbegaafde leerlingen hanteren we het principe van versnellen en vertragen: deels het programma van een volgend leerjaar volgen en een ander deel herhalen.’
Reinier: ‘Zulk soort maatwerk bieden we ook bij de basis- en kaderberoepsgerichte leerwegen en het wordt duurzaam geïmplementeerd.
Wat de ‘rijke schooldag’ betreft: een mooie samenvatting van de vele culturele activiteiten op onze scholen wordt Penta on Stage dat op 4 maart 2025 plaatsvindt. Leerlingen treden daar op in een theatersetting, met ouders, leerlingen en genodigden als publiek. Al onze scholen verzorgen daar één, of meer optredens.’
Wim: ‘Om de toenemende sociaal-emotionele problematiek onder leerlingen het hoofd te bieden kopen we extra schoolmaatschappelijk werk in, maken we meer ruimte vrij voor persoonlijke begeleiding en breiden we de onderwijsondersteuning uit.’
Belofte aan medewerkers
Reinier: ‘We doen veel aan het opleiden van ons eigen personeel. Er wordt onder andere goed gebruikgemaakt van het aanbod van de CVO Academie. We vragen ook actief in de gesprekken met onze medewerkers: waar heb je behoefte aan? Ook afgelopen jaar hielden we ons jaarlijkse interne Onderwijscongres, met Erik Scherder, de ‘hersenprofessor’, en Anton Horeweg, gedragsspecialist als gastsprekers.’
Wim: ‘Er is veel scholing nodig voor de docenten die lesgeven in het IB-programma en actief zijn voor internationalisering; tto-docenten moeten daarvoor ook examen doen. We leiden die docenten zelf op.’
Reinier: ‘We werken nauw samen met opleidingsschool RPO Rijnmond. Elk schooljaar leiden we minstens vijftig stagiairs op tot bevoegd docent. Ook zij-instromers begeleiden we intensief en we betalen hun opleiding.
Ook al is er sprake van een lerarentekort, wij weten nog steeds alle vacatures te vervullen. We verzinnen stukjes om die puzzel te leggen. Dat houdt in: studenten uit de opleidingsschool goed begeleiden, zij-instromers enthousiast maken, en ons eigen netwerk gebruiken voor het scouten van goede kandidaten. Met onze oprechte interesse in elkaar, de benaderbaarheid van de directies, aandacht voor ontwikkeling en kansen bieden weten we mensen te boeien en te binden.
We organiseren ook personeelsuitjes en sportevenementen, er wordt Pentabreed een pubquiz gehouden, en collega’s gaan wel eens stappen met elkaar. Het moet gewoon leuk zijn op je werk. We hebben verhoudingsgewijs een laag verloop, meestal mensen die met pensioen gaan.
Nieuw is dat we met Zadkine samen een opleiding voor onderwijsassistent in het voortgezet onderwijs zijn gestart. Deze opleiding duurt anderhalf jaar. Er zijn negen studenten geplaatst op CVO-scholen voor de stage die bij deze opleiding hoort.
We betrekken het personeel bij het beleid. Zo is per school verschillend ingevuld hoe de werkdruk verlaagd wordt voor de medewerkers. De ene school had behoefte aan pauzewachten, de andere aan surveillanten van buiten tijdens toetsweken.’

Wim: ‘Onze personeelskamer is gerenoveerd op basis van wensen van de collega’s. We hebben daar nu een loungehoek, keuken met magnetron en Quooker, docentenwerkplekken en een stiltewerkplek. Eerder hebben we een lokaal voor International Baccalaureate ingericht op basis van de wensen van de betreffende docent: het Teaching & Learning Lab. Het concept biedt mogelijkheden voor individueel en groepswerk en voor klassikale lessen. Het is inmiddels ook ingevoerd voor aardrijkskunde, geschiedenis en levensbeschouwing.
Medewerkers zijn ons kapitaal, we moeten goed voor hen zorgen. Daarmee bedoel ik niet: pamperen, want we zijn ook best kritisch. We sturen op kwaliteit. Ik noem het vaak: familiaire professionaliteit.’
Belofte aan de regio
Reinier: ‘We willen niet de beste school van, maar voor de regio zijn. We luisteren naar de omgeving en handelen daarnaar. We proberen het bedrijfsleven meer te betrekken bij de scholen en dat duurzaam te implementeren. Daarvoor is nu de baan van accountmanager gecreëerd. Deze nieuwe collega zal actief naar bedrijven toegaan om de samenwerking te zoeken. Denk aan stageplaatsen en gastlessen. Aan het bedrijfsleven zal het niet liggen, dat is enthousiast.’
Wim: ‘Wij willen de accountmanager vragen bij een nieuw vak Techniek en toepassingen (TenT) op de mavo. In 2025-2026 wordt dit geïntroduceerd op de havo als praktijkgericht programma (pgp).’
Reinier: ‘In 2024 is De Oude Maas een doorlopende leerlijn vmbo-mbo begonnen met Sterk Techniek Onderwijs, een samenwerking met STC en Techniek College Rotterdam. In leerjaar 4 gaan leerlingen een dag in de week naar het mbo om te wennen aan de techniekprofielen in niveau 2.
Om techniek te stimuleren op onze niet-technische scholen hebben we een Techkwadraat-subsidie aangevraagd. Hiervoor werken de tl-, havo- en vwo-afdelingen van de Pentascholen samen met basisscholen.
Onze scholen trekken met de bibliotheken op om de leesvaardigheid te verbeteren. Het aanbod van onze interne bibliotheken is in 2024 door bibliotheekmedewerkers voor een groot deel geactualiseerd. Het leesplezier komt daardoor terug bij de leerlingen.’
Belofte aan de samenleving
Reinier: ‘We doen veel aan het vergroenen van onze scholen. In 2024 is het leggen van zonnepanelen op de schooldaken voorbereid. Onze nieuwe school in Nissewaard gaan we BENG maken: Bijna Energie Neutraal Gebouw. Ook hebben we een duurzame visie op ons boekenfonds. Daardoor valt het LiFo-systeem[2] van educatieve uitgevers af, en kopen we weer boeken die we in vijf jaar afschrijven. Onze printers zijn standaard ingesteld op zwart-wit en dubbelzijdig. We zijn altijd bezig met bewustmaking van leerlingen en medewerkers, de whole school approach. Er zijn verzamelbakken voor plastic flesjes en van de statiegeldopbrengst wordt fruit gekocht voor leerlingen, in het kader van Gezonde School.
Voor medewerkers deden we een e-bikeproef met Zuid-Holland Bereikbaar: twee weken met een geleende elektrische fiets naar school en via het fietsenplan kon daarna de aanschaf worden gesubsidieerd.
Verder vragen we bijvoorbeeld bij een aanbesteding of het sluiten van een energiecontract naar de duurzaamheidsaspecten. Eigenlijk moet dit een whole school group-approach zijn!’
[1] PentAgora is de vestiging van Scholengroep Penta die sinds augustus 2023 Agora-onderwijs aanbiedt. Alle leerlingen doorlopen een volledig gepersonaliseerde leerroute, begeleid en geïnspireerd door coaches. De leerlingen kiezen zelf hoe ze zich gaan ontwikkelen en zullen de wereld ontdekken op basis van hun nieuwsgierigheid en talent. Zie https://agora.penta.nl/
[2] LiFo: Licentie-Folio, de combinatie van een digitale licentie en papieren leer-werkboek voor leerlingen.