Leo van ’t Spijker: ‘We hebben op basis van het Koersplan van CVO ook een Koersplan met beloftes gemaakt voor onze scholengroep. Onze scholen maakten vervolgens hun eigen schoolplan. In alle schoolplannen komen naast de beloftes de kernwaarden terug die we belangrijk vinden: we geloven in het positieve; we nemen onze verantwoordelijkheid; de lat hoog, maar de drempel laag en: we zijn een veilige haven.
Onze vier speerpunten staan eveneens in de schoolplannen, bij elke school op een eigen manier: co-creatie, dus het beleid samen met leerlingen en medewerkers vormgeven, sterke scholen die eigen beleid maken in hun context, waarbij de algemene directie lijnen uitzet, ondersteunt en faciliteert, maatschappelijk betrokken (MB) en vitaliteit.’
Belofte aan leerlingen
Tamara Breur: ‘We bieden onze leerlingen gezonde maaltijden aan op school. De maaltijden worden betaald uit de schoolmaaltijdensubsidie. Naast een schoolontbijt, een (koude) schoollunch en stukjes fruit kunnen de leerlingen tussen de middag een warme groentemaaltijd gebruiken. Daarnaast hebben we een waterpunt op school. Leerlingen hebben dus de hele schooldag laagdrempelig toegang tot gezond voedsel, fruit en water. Leerlingen die goed eten en drinken hebben meer energie om te leren. De leerlingen hebben meegedacht over het aanbod van Tommy Tomato. Het loopt goed!’
Leo: ‘Met onze nieuwe voorziening De Binnenhaven willen we een plek bieden aan thuiszitters van de Portusscholen, Focus Beroepsacademie en het Zuider Gymnasium. Vorig jaar had Portus er 35, vaak met internaliserende problematiek. Het voornaamste vinden we dat ze terugkomen op school en niet verwezen worden naar het vso of helemaal uitvallen. De Binnenhaven heeft een eigen ingang naast ons schoolgebouw aan de Grift, er kunnen twaalf leerlingen terecht. Twee onderwijsassistenten en twee sociaal-emotioneel begeleiders ondersteunen de leerlingen bij het zelfstandig of online leren, zodat ze snel terug kunnen naar hun school. De Binnenhaven voorziet in een behoefte. Een onderzoeksbureau onderzoekt of deze werkwijze effectief is.’
Tamara: ‘Op Portus Juliana kunnen leerlingen die soms net andere ondersteuning nodig hebben terecht in een hybride schil, ons “interne OPDC” met leerlingbegeleiders. Leerlingen die bijvoorbeeld niet goed huiswerk kunnen maken in de huiswerkgroep van 25 leerlingen, gaan erheen. Ook mogen dyslectische leerlingen er hun tentamens of examens maken, en een leerling die iets heftigs heeft meegemaakt – bijvoorbeeld een ouder verloren – kan er even tot rust komen. Ons doel is dat deze leerlingen niet losraken van school.’
Leo: ‘Op Focus Beroepsacademie hebben ze “VIP-rooms” voor deze leerlingen.’
Tamara: ‘Dankzij subsidie van de gemeente Rotterdam bieden we onze leerlingen een rijke schooldag aan. Huiswerkbegeleiding en bijlessen die vanuit deze subsidie betaald worden staan op het lesprogramma. Na schooltijd kunnen leerlingen kiezen uit extra sportieve, culturele en creatieve activiteiten en workshops om hun talenten te ontdekken en ontplooien. De leerlingen kunnen van acht uur tot tien over vier op school zijn.’
Leo: ‘Meridiem besteedt deze subsidie aan extra lessen en coaching, en aan het eind van de middag vrijwillige culturele activiteiten of extra sportmogelijkheden. Leerlingen zijn zodoende vanaf kwart voor negen tot vier uur of half vijf op school.
Andere scholen die geen formele verlengde schooldag hebben, bieden eigen programma’s aan buiten het rooster, zoals talentprogramma’s op het Farelcollege en extra sport op Groene Hart.
Het Farelcollege is gestart met de Transformatieve School, voor een eenduidig en veilig pedagogisch klimaat. De teamleden zijn getraind en kregen helder wat de gedeelde waarden en normen zijn, wat ze kunnen doen met hun teamskills, hoe ze leerlingen binnen de school kunnen laten klimmen en de straatcultuur buiten houden. Dat is succesvol.
Meridiem en Focus Beroepsacademie werken volgens het concept Kunskapsskolan. De wekelijkse coaching op Focus Beroepsacademie draagt bij aan het pedagogisch klimaat. Dat leerlingen leren omgaan met hun eigen doelen, vergroot hun motivatie.’
Tamara: ‘Op Portus Juliana hadden we in september een goede start met een categorale, thuiswerkvrije havo. De belangstelling was overweldigend. We willen er een praktijkhavo van maken, met de praktijkgerichte programma’s (pgp’s) maatschappij en technologie.’
Leo: ‘Groene Hart ging in september deelnemen aan de landelijke pilot praktijkhavo, ook met deze pgp’s.’

Tamara: ‘We hebben vorig jaar een toolkit voor de basisvaardigheden ontwikkeld voor de hele scholengroep. De leerlingen hebben er zelfs een spel van gemaakt dat ook is geproduceerd.’ Leo: ‘Daarnaast loopt het Masterplan Taal. Dit bevat drie lijnen: wat we aan taal doen binnen de Portusscholen, een doorgaande lijn qua taalvaardigheid vanuit het basisonderwijs – hieraan doet ook het Zuider Gymnasium mee – en taalvaardigheid met Artificial Intelligence (AI).’
Belofte aan medewerkers
Leo: ‘We steken op alle scholen vooral in op werkplezier, energie en vitaliteit. De centrale vraag is: wat heb je nodig om energie in je werk te hebben?’
Tamara: ‘De vorig jaar oktober geïntroduceerde preventieve Health Check is goed gebruikt door collega’s op alle scholen. Ook het schoolfruit wordt gewaardeerd.
Van de werkdrukmiddelen hebben wij een personeelsvereniging opgericht. Die organiseert het hele jaar een breed scala aan activiteiten voor onderlinge verbinding, ontspanning en plezier. De activiteiten variëren van stipwerk tot lasergamen en theaterbezoek.’
Leo: ‘Op Groene Hart besteedden ze het geld aan extra lunches en het aanvragen van een sportabonnement.
Wat professionalisering betreft: we hebben een informatiebijeenkomst voorbereid voor tweedegraads collega’s over het halen van de eerstegraadsbevoegdheid. Daarnaast hebben diverse collega’s het oriëntatietraject op schoolleiderschap of het management development traject van de CVO Academie gedaan.’
Tamara: ‘Na de Meet & Greet van CVO in februari zijn geïnteresseerde zij-instromers ook op Portus Juliana komen kijken. Daarvan zijn er twee bij ons aan het werk. Mooi dat het CVO-initiatief nieuwe collega’s oplevert!’
Belofte aan de regio
Tamara: ‘Samen met vijf basisscholen hebben we activiteitenplannen opgesteld voor een soepele overgang van groep 8-leerlingen naar onze school. We kregen daarvoor subsidie.’
Leo: ‘Het Farelcollege heeft deze subsidie ook gekregen. Verder houden alle scholen een warme overdracht en voeren ze gesprekken met het basisonderwijs.
Voor de overgang vo-ho doen onze scholen mee aan het VO-HO-netwerk Rotterdam. Op het Farelcollege is er een werkplaats profielwerkstuk uit voortgekomen. Daarnaast is er onder meer een quick scan ontwikkeld om te meten hoe je school competenties en vaardigheden aanbiedt.’
Tamara: ‘We hebben deze quick scan bij de leerlingen afgenomen in december. Voor een doorgaande leerlijn werken we samen met Albeda Zorg, maar het contact is moeilijk warm te houden vanwege personele wisselingen daar.’
Leo: ‘We investeren in de band met bedrijven in de regio en met Feyenoord. Die zijn van belang voor het technasium dat we ontwikkelen, en voor de praktijkvakken op de havo en mavo.
De bedrijvenmarkten in Barendrecht en Ridderkerk die we samen met het bedrijfsleven hebben georganiseerd zijn positief verlopen, voor de leerlingen en voor de bedrijven.’
Belofte aan de samenleving
Leo: ‘Geloof, hoop, liefde en rechtvaardigheid zitten in ons identiteitsstatement en komen overal terug. Veel medewerkers en leerlingen hebben de achtergrond van het christelijk geloof; tegelijkertijd zijn onze scholen gevestigd in enkele van de meest diverse wijken van Nederland.’
Tamara: ‘We zoeken daarin de verbinding. We vieren Kerst en Pasen, maar ook de iftarmaaltijd. We willen dat de school een thuis voor iedereen kan zijn.’
Wat de Groene Afspraak, SDG’s en de whole school approach betreft noemen Leo en Tamara met respect de naam van Miranda Buitelaar, de in juni 2024 overleden directeur Bedrijfsvoering. Miranda was een groot pleitbezorger van maatschappelijke betrokkenheid. Ter herinnering aan haar en om haar inzet te eren is een logo ontworpen met de letters MB. Van het logo is een kunstwerk gemaakt voor de directievergaderruimte.
Tamara: ‘We hebben prioriteit gegeven aan het doorlichten en duurzaam maken van de schoolgebouwen. De school op het Stadionpark wordt duurzaam en gasloos gebouwd voor Portus Meridiem. Het pand aan de Roerdomplaan wordt duurzaam en circulair vernieuwbouwd voor Portus Juliana (mavo). Er loopt nog een onderzoek naar de mogelijke verdere invulling van het pand aan de Grift – voor de Portus Juliana (havo).’
Leo: ‘Het Farelcollege kreeg zonnepanelen. Op alle scholen is led-verlichting geïnstalleerd. Verder heb ik gestuurd op: minder printen en minder papier gebruiken.’